Laden Evenementen

« Alle Evenementen

  • Dit event is voorbij.

Stick-Bilder

14 mei - 17 september

€4.50
Werk van Brunhild Mauss.

Afbeeldingen in bijzondere borduurtechnieken

Het Duits Textielmuseum in Krefeld (Noordrijn-Westfalen) heeft deze zomer een tentoonstelling van zeventig hedendaagse werken van vijf Duitse kunstenaars, gemaakt in een combinatie van borduurwerk met andere beeldtechnieken. In contrast hiermee toont het museum ook een aantal historische borduurwerken uit de eigen collectie, waaronder een tweehonderd jaar oude afbeelding, geborduurd in chenillegaren, in 2014 aan de collectie toegevoegd en na een lange restauratie nu voor het eerst te zien.

Werk van Brunhild Mauss.
Werk van Brunhild Mauss.
Realistische afbeeldingen met thread painting
Stel je voor: een glooiende bergweide, bedekt met witte en gele bloemen, met in de verte een veld en bossen. Op het eerste gezicht lijkt deze kleinformaat afbeelding op een foto, maar van dichtbij blijkt het een borduurwerk te zijn, niet in kruissteek, maar in een techniek die we hier meestal met de Engelse naam ‘thread painting’ (draadschilderen) aanduiden, een realistische, niet-aftelbare borduurtechniek.
Dit borduurwerk is van Brunhild Mauss, geboren in 1939 in Tönisvorst bij Krefeld. Sinds de late jaren ’80 maakt zij in deze stijl geborduurde afbeeldingen, die nu de inleiding vormen van de zomerexpositie in het museum. Zij fotografeert landschappen, weilanden en planten, die zij vervolgens zo realistisch mogelijk op stof borduurt, waarbij zij gebruik maakt van nieuw ontwikkelde borduurtechnieken. Bij een aantal van haar vroege werken, ook te zien in deze tentoonstelling, heeft zij delen van de stof geverfd, maar die techniek heeft zij inmiddels losgelaten.
Een brug tussen oud en modern borduurwerk
De textiele werkstukken van Katharina Wilke op een expositie in Bielefeld in 2015 en de recente restauratie van een met chenillegaren geborduurde afbeelding inspireerde museumdirectrice dr. Annette Schieck en haar adjunct dr. Isa Fleischmann-Stern om een brug te slaan tussen modern en oud borduurwerk. ‘De combinatie van verschillende technieken en media in borduurwerk is een nieuwe trend in textielkunst,’ legt Schieck uit, die deze interessante ontwikkeling nu weergegeven ziet in een tentoonstelling op de begane grond en eerste etage van het museum.
Werk van Katharina Wilke.
Werk van Katharina Wilke.
Tijdsbeeld in borduurwerk
Hier vindt u ook werken van Katharina Wilke (geboren in Halle in 1978), die sinds 2009 ‘bijzondere momenten van vreemde mensen’ weergeeft. Haar creatieve vertrekpunt zijn foto’s uit de vijftiger tot zeventiger jaren, die ze vindt op vlooienmarkten en op het internet. Zij laat die foto’s afdrukken op borduurstof en borduurt delen van de afbeelding met wollen, katoenen garen, gouddraad en glaskralen.
Met de tentoonstelling ‘Stick-Bilder’ gebruikt het Duitse Textielmuseum voor het eerst een innovatie in ruimte-concept: er werd een aparte kamer gecreëerd in de normaal open ruimte op de begane grond. ‘In dit geval tonen wij, als in een schatkamer, onze kostbare objecten’, vertelt Schieck. De wanden zijn zo ontworpen en gebouwd dat ze ook voor volgende bijzondere tentoonstellingen zijn te gebruiken.
Borduurwerk uit circa 1800 in chenillegaren naar een prent van Richard Westall.
Borduurwerk uit circa 1800 in chenillegaren naar een prent van Richard Westall.
Een bijzonder borduurwerk uit 1800
In deze combinatie wordt de speciale ruimte gebruikt om het bijzondere borduurwerk uit circa 1800 te tonen, geborduurd met chenillegaren en recent door Katharina Wagner gerestaureerd. Deze afbeelding, voorheen zonder titel, toont een ‘pastorale scène’, een idyllisch landschap met een schaapherder, schapen, een geit en een ezel, met daarnaast een vrouw met vier kinderen die aan het oogsten zijn.
Toen dit kostbare werk ongeveer drie jaar geleden in het bezit van het museum kwam was er slechts een indicatie dat het uit Engeland kwam, gemaakt in het midden van de 19de eeuw. Na uitgebreid onderzoek is Isa Fleischmann nu in staat om wat meer over het werk te vertellen. ‘Zo een afbeelding moet gewoon een voorbeeld hebben’, vertelt zij. Ze heeft dan ook uiteindelijk twee grafieken gevonden in de collectie van het Brits Museum in Londen die als voorbeeld hebben gediend: een oogst- en een herdersscène.
Detail van het borduurwerk uit circa 1800 in chenillegaren.
Detail van het borduurwerk uit circa 1800 in chenillegaren.
Dergelijke grafieken waren aan het eind van de 18de eeuw populair in Engeland en werden vaak aangetroffen in interieurs van de middenklasse. Deze twee prenten, waarvan reproducties te zien zijn op de tentoonstelling, zijn vervaardigd door Richard Westall (1765 – 1836). De datering van dit borduurwerk valt daardoor te bepalen tussen 1792 en 1810, dus ongeveer het tijdperk van de Franse Revolutie. Het borduurwerk is daarmee een stuk ouder dan voorheen gedacht.
De tentoonstelling als geheel geeft een goed beeld hoe zowel vroeger als nu met bijzondere borduurtechnieken afbeeldingen werden gemaakt en is vooral interessant voor hen die het aftelbaar borduren voorbij zijn en nieuwe creatieve inspiratie willen opdoen met vrijborduren.
Openingstijden
Dinsdag t/m zondag 10.00 – 18.00 uur
Rondleidingen
Woensdag en zaterdag om 14.30 uur
Aanmelden bij de kassa, kosten € 3 plus entree.

 

Werk van Katharina Wilke.
Werk van Katharina Wilke.

Aantal keren gelezen: 705.

Deel dit artikel
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailby feather

Locatie

Deutsches Textilmuseum Krefeld
Andreasmarkt 8
47809 Krefeld, Duitsland
+ Google Maps
Telefoon:
0049 2151 9469450
Website:
https://www.krefeld.de/de/textilmuseum/41-deutsches-textilmuseum/

Heeft u een tip voor een evenement? Laat het ons weten via de contactpagina.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *