De bijzondere naaldkunst van Jane Hall

Van jongs af aan was Jane Hall graag in de vrije natuur, waar ze oog had voor alles wat leefde – plant en dier – en haar fantasie de vrije loop liet. Tijdens haar studie aan het Loughborough College of Art and Design moedigde haar begeleidster haar aan haar liefde voor de natuur te combineren met een intuïtief gebruik van materiaal en verwerking, zonder zich daarbij te binden aan één specifieke handwerktechniek. Je zou de naaldkunst van Jane Hall borduurwerk kunnen noemen, maar bij nadere beschouwing ervan blijkt het toch een combinatie van veel meer technieken.

De textielkunstenares werkt full-time aan haar naaldkunstwerken, weergaven van stukjes natuur. Ze houdt tentoonstellingen, maar haar werkstukken zijn ook te vinden in openbare en particuliere collecties. Daarnaast geeft ze presentaties over haar werk. Dat is de openbare kant van Jane Hall, maar in dit artikel willen we ‘een kijkje in de keuken’ bieden.
Jane Hall in de vrije natuurHaar atelier is een bijzonder schilderachtige plek: je vindt er letterbakken vol met schelpen, vlinders, steentjes, blaadjes en veren, in de vensterbank liggen bossen takjes, elders staan manden vol met stoffen, de kleuren bij elkaar passend gesorteerd. In een cederhouten kistje vinden we haar gereedschap: naalden en spelden, verschillende scharen, klosjes, een bundeltje gouddraad. Meer ligt her-en-der verspreid, o.a. op haar werktafel voor het raam (profiterend van het heldere daglicht en het uitzicht op de tuin).
Haar atelier is de plek waar haar werkstukken gecreëerd worden, maar de vrije natuur, die eigenlijk al buiten in de tuin begint, is haar inspiratiebron. Wanneer ze op ‘veldonderzoek’ gaat heeft ze haar rugzak gepakt met een schetsboek, potloden, een fototoestel met statief en macrolens; van alles om haar indruk vast te leggen voor later.
Materialen en gereedschap
Thuisgekomen zoekt ze de geschikte materialen uit. Jane Hall heeft een voorliefde voor zijde; het is een natuurlijk materiaal dat goed past bij de onderwerpen die ze wil uitbeelden. Hele lichte soorten, zoals habotai, chiffon en organza voor bloemen en blaadjes, of zijden satijn voor meer glanzende effecten, bijvoorbeeld bij de bloemen van sneeuwklokjes. Geverfde stoffen worden gebruikt om alle kleurvariëteiten weer te geven zoals je die in de natuur tegenkomt.
Ook als garen geeft ze de voorkeur aan zijde; gesplitst in heel fijne draadjes voor de fijnste details of zwaarder garen wanneer een natuurlijke weergave daarom vraagt. Daarnaast gebruikt ze mooie, oude gouddraad uit Frankrijk en draad Jane Hall - 'Herfstreflectie'van puur goud uit Japan, maar ook synthetische garens met een hoge glans. Metaaldraad wordt gebruikt wanneer stevigheid vereist is, soms omwonden met fijn zijdelint, bijvoorbeeld om de pootjes van insecten na te bootsen. Ook kralen, zaadjes, stukjes schelp of veren worden gebruikt.
Afhankelijk van de grootte van haar werkstuk gebruikt ze een borduurring of een frame met vloerstatief als ondersteuning van haar werk. Hele fijne en vlijmscherpe schaartjes zijn noodzakelijk voor het knippen van de fijne details van haar werk, maar ze gebruikt ook wel eens een kaars om een laatste, overgebleven stukje stof weg te smelten. Verder gebruikt ze handgemaakte naalden met platte ogen, zodat de fijne stoffen niet beschadigd raken.
Werkstukken
Haar werkstukken zijn geïnspireerd door de natuur, zowel het bos, het open veld of iets wat ze aan het strand of aan de waterkant heeft gezien. Een bosje bloemen, een vlinder, kever of libelle, een stuk boombast met een motje dat er op uitrust, herfstige bladeren; de inspiratie die de natuur biedt is eindeloos en kan allemaal in textiel worden v
De textielkunstenares werkt full-time aan haar naaldkunstwerken, weergaven van stukjes natuur. Ze houdt tentoonstellingen, maar haar werkstukken zijn ook te vinden in openbare en particuliere collecties. Daarnaast geeft ze presentaties over haar werk. Dat is de openbare kant van Jane Hall, maar in dit artikel willen we ‘een kijkje in de keuken’ bieden.
Haar atelier is een bijzonder schilderachtige plek: je vindt er letterbakken vol met schelpen, vlinders, steentjes, blaadjes en veren, in de vensterbank liggen bossen takjes, elders staan manden vol met stoffen, de kleuren bij elkaar passend gesorteerd. In een cederhouten kistje vinden we haar gereedschap: naalden en spelden, verschillende scharen, klosjes, een bundeltje gouddraad. Meer ligt her-en-der verspreid, o.a. op haar werktafel voor het raam (profiterend van het heldere daglicht en het uitzicht op de tuin).
Haar atelier is de plek waar haar werkstukken gecreëerd worden, maar de vrije natuur, die eigenlijk al buiten in de tuin begint, is haar inspiratiebron. Wanneer ze op ‘veldonderzoek’ gaat heeft ze haar rugzak gepakt met een schetsboek, potloden, een fototoestel met statief en macrolens; van alles om haar indruk vast te leggen voor later.
Materialen en gereedschap
Jane Hall - achtergrond van geverfde stofThuisgekomen zoekt ze de geschikte materialen uit. Jane Hall heeft een voorliefde voor zijde; het is een natuurlijk materiaal dat goed past bij de onderwerpen die ze wil uitbeelden. Hele lichte soorten, zoals habotai, chiffon en organza voor bloemen en blaadjes, of zijden satijn voor meer glanzende effecten, bijvoorbeeld bij de bloemen van sneeuwklokjes. Geverfde stoffen worden gebruikt om alle kleurvariëteiten weer te geven zoals je die in de natuur tegenkomt.
Ook als garen geeft ze de voorkeur aan zijde; gesplitst in heel fijne draadjes voor de fijnste details of zwaarder garen wanneer een natuurlijke weergave daarom vraagt. Daarnaast gebruikt ze mooie, oude gouddraad uit Frankrijk en draad van puur goud uit Japan, maar ook synthetische garens met een hoge glans. Metaaldraad wordt gebruikt wanneer stevigheid vereist is, soms omwonden met fijn zijdelint, bijvoorbeeld om de pootjes van insecten na te bootsen. Ook kralen, zaadjes, stukjes schelp of veren worden gebruikt.
Afhankelijk van de grootte van haar werkstuk gebruikt ze een borduurring of een frame met vloerstatief als ondersteuning van haar werk. Hele fijne en vlijmscherpe schaartjes zijn noodzakelijk voor het knippen van de fijne details van haar werk, maar ze gebruikt ook wel eens een kaars om een laatste, overgebleven stukje stof weg te smelten. Verder gebruikt ze handgemaakte naalden met platte ogen, zodat de fijne stoffen niet beschadigd raken.
Werkstukken
Haar werkstukken zijn geïnspireerd door de natuur, zowel het bos, het open veld of iets wat ze aan het strand of aan de waterkant heeft gezien. Een bosje bloemen, een vlinder, kever of libelle, een stuk boombast met een motje dat er op uitrust, herfstige bladeren; de inspiratie die de natuur biedt is eindeloos en kan allemaal in textiel vormgegeven.

Jane Hall - vlinders

Een prachtig voorbeeld zijn de vlinders van Jane Hall. De vleugels worden vaak gemaakt van handgekleurde zijde en versierd met gouddraad. De grotere exemplaren hebben vleugels van contrasterende lagen zijde en soms stukjes veer, waarbij in de bovenste laag gaatjes worden geknipt om de daaronder liggende laag te tonen, de gaatjes afgewerkt met gouddraad. Erg mooi is het effect van pauwenveer, zoals dat glanst door gaatjes in de mattere zijde. Het lichaampje zelf bestaat uit metaaldraad, omwikkeld met gerafeld zijdeband. Voor de ogen gebruikt ze de kleinste kraaltjes, terwijl het geheel van onderen wordt versterkt met metaaldraad.
Jane Hall - boterbloemenOok bloemen worden uiterst gedetailleerd weergegeven; de blaadjes van zijde, de stamper of de meeldraden gemaakt van zijdedraad met een knoopje aan het uiteinde of van gerafelde, zijden chiffon. Blaadjes en meeldraden worden uiterst voorzichtig bevestigd aan de steel, gemaakt van metaaldraad, omwikkeld met zijde. De basistechniek van knippen en bevestigen van de onderdelen valt wel te begrijpen, maar waar het op aankomt is het zeer voorzichtig omgaan met deze kwetsbare materialen, want deze fijne stoffen raken snel beschadigd. Het is geen wonder dat het soms uren duurt om een mooie bloem te maken.
Jane Hall - lila vlinderAlle onderdelen worden samengevoegd tot een natuurlijke compositie: een paar bloemen in het gras met een vlinder erboven, geel geworden bladeren in de herfst met een glanzende kever erop, wat klimop, hangend voor een raam. Ook hier weer zijn de mogelijkheden eindeloos. Als achtergrond van zo’n diorama wordt vaak een handbeschilderd stuk stof gebruikt.
Het werk van Jane Hall is regelmatig te zien op tentoonstellingen, maar die zijn voornamelijk in Engeland. Ze heeft een eigen website, toepasselijk Cloth of Nature geheten en in 2006 is bij Search Press een schitterend boek van haar hand verschenen: The Art & Embroidery of Jane Hall. De foto’s bij dit artikel, alle van Jane Hall, komen uit dit boek.

Jane Hall - libelle




Aantal keren gelezen: 18782.

Deel dit artikel
FacebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmailby feather

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *